VMO-workshop ‘Hoe zet je jezelf op de kaart?’ en presentatie essaybundel ‘Bruggenbouwers’
Door Jan Willem Dees
De 10e jubileumeditie van Het Mediationcongres stond in het teken van ‘de kracht van samenwerking’. Gelegenheid voor Aik Kramer (voorzitter VMO), Hans Bekkers (bestuurslid VMO/NMv) en Gert-Jan Schinkel (Sdu uitgeverij) om de essaybundel Bruggenbouwers te presenteren. In dit boek vertellen verschillende mediators van hun ervaringen als verbinder in een verdeelde samenleving. De boekpresentatie was onderdeel van een workshop waarbij de vraag centraal stond: Hoe zet je jezelf als mediator op de kaart?
Een goede mediator… zie je namelijk niet! Bij een onsuccesvol mediationproces houden partijen dit liever binnen de eigen organisatie, terwijl bij een geslaagde mediation de partijen zelf met het goede nieuws naar buiten treden. Dat de gesprekken mede geslaagd zijn doordat hier een procesbegeleider bij aanwezig was, wordt vaak niet gemeld. Deels vanwege het imagoprobleem waar mediation soms mee kampt: bemiddeling is iets voor mensen ‘die het zelf niet kunnen’ en dus hulp nodig hebben.
Dit in schril contrast met rechtszaken, waarbij vaak niet wordt verbloemd hoe iemand zijn gelijk heeft gehaald, terwijl een externe partij uiteindelijk de beslissing neemt. De ‘winnaarscultuur’ van de rechtbank is dus eigenlijk merkwaardig. Het inschakelen van mediation is juist een teken van kracht, aangezien hiermee de verantwoordelijkheid voor de beslissingen bij de betrokken partijen blijft liggen. Mooi argument, maar hoe breng je het aan de man?
De zaal zat behoorlijk vol en er werd actief meegedacht: er zijn genoeg manieren waarop een mediator zich kan onderscheiden. Het gaat erom dat je laat zien dat je verstand hebt van een concrete probleemsituatie en jezelf daarna als expert op een bepaald gebied weet te presenteren. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld artikelen te publiceren, door lunchpresentaties te geven bij organisaties, door jezelf in te zetten voor een maatschappelijke kwestie… Zorg voor meer contact met opdrachtgevers, nodig hen (of jezelf) uit. Wanneer men eenmaal nieuwsgierig is naar jouw oplossing voor een probleem, kun je daarbij met een voorstel komen waarbij je jouw vaardigheden als mediator kunt inzetten.
Verder helpt het als we samen als mediators een duidelijk beeld naar buiten brengen van wat een mediator nou eigenlijk echt doet. Dit is ook de bedoeling van het boek Bruggenbouwers: lezers te inspireren door een kijkje achter de schermen. Hoewel steeds meer mensen in Nederland wel een idee hebben van wat mediation is, lijkt er ook nog veel onduidelijkheid te zijn. En juist wanneer mensen er zelf niet uitkomen, hebben ze behoefte aan duidelijkheid. Daarom is het leveren van kwalitatieve informatie vanuit de wereld van de mediator een belangrijke stap in het verder verankeren van mediation in de maatschappij.
Als we terugkijken op het Mediationcongres, wordt duidelijk dat mediation in Nederland al een enorme groei en professionalisering heeft doorgemaakt. Toch is er nog genoeg ruimte voor groei en daarbij is een cultuurverandering nodig binnen Nederlandse organisaties. Iedere mediator, ook jij, kan en mag optreden als ambassadeur voor mediation als een waardevolle manier om de belangen van alle partijen in een conflict te behartigen. Make people believe: geen verkooppraatje, maar laten zien hoe het werkt!
Nieuwsgierig geworden naar Bruggenbouwers? Dit boek is verkrijgbaar via de Sdu webshop!